Krönika: Psykisk ohälsa – den gömda verkligheten

Mental Ohälsa - Mental Träning

190926 AFC Eskilstunas målvakt Ole Söderberg deppar efter mål 2-0 av IFK Norrköpings Lars Krogh Gerson på straff under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan IFK Norrköping och AFC Eskilstuna den 26 september 2019 i Norrköping. Foto: Peter Holgersson / BILDBYRÅN / Cop 102

Gästkrönika av Freddie Roth, fd elitmålvakt idag legitimerad mental tränare.

________________________

Enligt forskning har ca 30% av svenska elitidrottare upplevt psykisk
ohälsa under karriären. Inom elitidrotten är det mer etablerat och
accepterat att noggrant och regelbundet undersöka idrottarens fysiska
kapacitet och status. Kontinuerliga konditionstest och fettprocent-
mätningar är vanliga och att hålla sig skadefri är av högsta prioritet. Vi är också ofta, även taktiskt och tekniskt fulländade.

Jag glömmer aldrig när jag själv som allsvensk fotbollsmålvakt, fick mina
kärlekshandtag mätta av en dietist med ett par fettkalibrar. Detta inför
öppen beskådning av mina dåvarande, högst nyfikna och jublande
lagkamrater på ÖIS-gården. En slags offentlig obduktion av min nakna
torso, som jag helst bara hade visat upp i privata sammanhang.
Men hur prioriterar klubbarna den mentala biten? Finns det någon som
håller koll på idrottarens psykiska status överhuvudtaget? För detta
verkar vara ett område som helt och hållet överlämnas till den aktive
själv att utforska och ombesörja.
Att hålla sig frisk och skadefri är som sagt av högsta prioritet. Din
arbetsgivare betalar stora pengar, för att du vecka ut och vecka in, ska
prestera på topp. Helst inför en stor skala betalande åskådare och ett
massmediauppbåd som bara väntar på att du ska göra misstag, så att de
kan sätta sina spelarbetyg i skvallerblaskan dagen efter.

***

Själv har jag lyckats med konstycket att få betyget 1:a på en 5:gradig
skala, av 22 spelare i ett fotbollsderby mot Blåvitt på 90-talet. Jag
misstänker starkt att det hade att göra med att jag vägrade att prata med
journalisten och bad hen att dra ditt pepparn växer, efter det att hen
störtade in i vårt omklädningsrum efter en förlust veckan innan. Detta
med den berömda frågan: ”Hur känns det?”.
För så j-a dålig var jag inte i just den matchen..
Frågor som rör den psykiska hälsan är högst ovanliga och till och med
otänkbara. Bilden av den osårbara och mentalt tuffa elitidrottaren gäller
fortfarande. Är det så att vi tror att elitidrottare generellt är osårbara,
stenhårda vinnarskallar och superhjältar? Där prestationsångest, oro,
rädsla och depression inte existerar?
För så ser inte den bistra verkligheten ut.

***

Med anledning av de senaste avhoppen av elitmålvakter, som tillslut tog
beslutet att sluta p g a psykisk ohälsa. Matt, Tim och Jesper för mig är ni
de sanna superhjältarna! Jag själv var alldeles för feg för att göra
detsamma och jag hoppas verkligen att detta väcker en debatt, att fler
vågar träda fram och prata om det.
För det är hög tid att ta detta på högsta allvar!
En fråga som jag har funderat mycket på i detta samma sammanhang,
är också om detta är ett ”målvaktsproblem”. Rollen som målvakt skiljer
sig väsentligt från utespelaren, både psykiskt och fysiskt. Ett misstag och
matchen kan vara över. Skillnaden mellan ett fiasko och succé är hårfin!
Rollen som målvakt är extremt utsatt det kan vi nog alla skriva under på.
Men får vi den mentala träning som krävs och som förbereder oss för
denna tuffa utmaning? Att vara målvakt handlar väldigt mycket om att
förbereda sig mentalt på bästa sätt inför uppgiften.
Får målvakten i Ditt lag de verktyg som hen behöver för att bygga upp
och träna sin mentala styrka?
Som f d allsvensk elitmålvakt, som upplevt den mentala påfrestning som
det innebär att vara just målvakt, tycker jag det är anmärkningsvärt att
detta inte har uppmärksammats tidigare.

***

Just nu pågår det en debatt mellan idrottspsykologer och Mentala
Tränare om vilket metod som är bäst. Man pratar om evidensbaseradforskning och jag läser den ena debattartikeln efter den andra om detta.
Som Mental Tränare bryr jag mig endast om de klienter som kommer till
mig för att få hjälp med sin prestationsångest – som för övrigt är det
vanligaste besväret. Att de får den hjälp som krävs i tid och på det sätt
slippa att det går så långt som att de tvingas att sluta p g a psykisk
ohälsa. Jag har massor med praktisk evidens för att Mental Träning
fungerar och har hjälpt många att få bukt med sin nervositet och oro.

Jag hoppas med denna artikel belysa problematiken med psykisk ohälsa
som en följd av, att vi har valt att bortse ifrån det allra viktigaste
verktyget, som vi alla faktiskt har tillgång till. Den som får oss att prestera
och samtidigt må bra – Vår inre mentala styrka!

/Freddie Roth

Bär du på funderingar och tankar kring detta ämnet. Kontakta Freddie, du hittar med info om honom och om hur du kommer i kontakt med honom på hans egna hemsida www.freddieroth.se

Foto ifrån 1997 då Freddie vaktade ÖIS mål i Allsvenskan. Bild: Bildbyrån

 

SENASTE NYTT

Schalkes Alex Nübel: Från “striker-keeper” till Neuers arvtagare

Schalkes 23-åriga målvakt Alexander Nübel var ursprungligen utespelare och inte målvakt. Nübel var ända fram till 15 års ålder en riktigt duktig forward i Paderborn och han tyckte inte alls det var så roligt att [...]

2 Comments

  1. Tack Freddie för att du tar upp det här. Den mentala hälsan är ju ofta skillnaden mellan startelvan och bänken. Samtidigt finns det bland många svenska elitmålvakter (och deras målvaktstränare) ett närmast barnsligt förakt mot de mentala delarna av jobbet. Till viss del handlar det om att fotbollen är väldigt konservativ, på alla sätt. Att då erkänna att man tar hjälp av psykologer, samtalsterapeuter e t c ses som en svaghetstecken. Det är tragiskt. Ett exempel. För sju. åtta år sedan försökte jag diskutera det här med en av landets allra mest lovande målvakter. Han blev förnärmad, ja faktiskt arg. En säsong senare kom motgångarna, kanske var de tillfälliga men han kom aldrig över dem, visste inte vad han skulle göra. Idag borde han ha ett par säsonger kvar i landslag och på internationell klubbnivå men han tillhör inte ens ett elitlag längre….

  2. Hej Magnus,

    Tack för dina inputs!

    Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga: Att vara målvakt är 100% mentalt!

    Du kan träna fysik och bli atletisk. Du kan träna teknik och bli teknisk fulländad. Men kan du inte applicera dina fysiska och tekniska kvaliteter när det verkligen gäller, det vill säga i en matchsituation spelar detta ingen roll. Har du inte den mentala styrka som krävs, så kommer det inte hjälpa hur mycket du än tränar det andra. Du kommer inte kunna prestera optimalt.

    Motgångar och misstag är vardag för en målvakt. Det är hur du tacklar dessa motgångar som är av betydelse. För dessa kommer… garanterat! Att vara förberedd mentalt på att dessa kommer och hur du arbetar med dem, borde vara av allra högsta intresse för alla.

    För mig personligen är det fullständigt oacceptabelt att unga målvakter på toppnivå slutar p g a psykisk ohälsa! I synnerhet då det finns adekvat hjälp att få när det gäller prestationspsykologi, mental träning o s v. Att föreningarna själva har så dålig koll på sina spelares mentala status, medans de har pärmar fulla med fysiska data i form av vikt, längd och kondition. ALLA VET hur viktig den mentala aspekten är för ett lyckat resultat och för att nå framgång. Men det verkar som om INGEN VILL ta tag i denna frågan, för att det ser ut som ett svaghetstecken… I mina öron låter det som ren och skär idioti och de som drabbas hårdast av detta i slutändan är spelaren själv. Att visa sin sårbarhet är i mina ögon den allra största styrkan som en människa har.

    Tillsammans med John Alvbåge och Målvaktskanalen kommer vi att arbeta hårt för att denna fråga får en mycket viktigare betydelse i sammanhanget. Tillsammans kan vi göra skillnad!

    PS: När kan du simulera en skada så jag slipper bänken och får lira i det näst finaste av alla lag – Författarlandslaget – igen? 😉

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*